Saturday, April 22, 2023

Ca la bunica. Mâncare de prune uscate,

 




Denunăzi găsii în cămară o pungă cu prune uscate, produs importat din China. Am gustat prunele și am regăsit savoarea prunelor uscate și afumate din perioada copilăriei, Ca în pasajul celebru al lui Proust cu madeleine-ele celebre am căzut în nostalgie.

Îmi e dor de acele timpuri, pe cât de săraci eram, pe atât bucuria era mare, când ne așezam cu toții la masă și mâncam ca lupii, fără să mestecăm.

Bunica așeza prunele pe tăvi deasupra vetrei, căci era afară lângă un pătul. Era bucătăria de vară,

Prunele se uscau pe tava caldă, se caramelizau puțin, se și afumau totodată.

Bunica ne prepara la focul de lemne în tuci(ceaun) o mîncare de prune cu mălai.

O numeam chiseliță. Prunele uscate erau puse la fiert apoi după o vreme adăuga gradual mălai ca la mămăligă. Era de fapt o mâncare mai mult lichidă, îngroșată. Nu punea vanilie, scorțișoară ori alte ingrediente. O mâncam din castroane de lut.

Am regăsit variante similare de chiseliță în Florida. ăn Mexic, nu de mult în bucătăria chineză.

Mâncarea de prune uscate KISSEL sau KISEL are o vechime de peste 1000 de ani și adusă în România de ruși. Se presupune că ar fi fost adusă din Polonia ori Țările Baltice.

 



No comments:

Post a Comment